Den tykke linje mellem Buddy og Boss

Sp.: en af mine vigtigste medarbejdere giver mig problemer. Han har startet viser op sent til arbejde og har udviklet en dårlig holdning generelt. Resten af mine medarbejdere klager da de nødt til at tage op hans slæk. Jeg har prøvet at tale med ham, men han synes ikke at lytte. For at gøre tingene værre, er han blevet en af mine bedste venner siden jeg hyrede ham fem år siden, så fyring ham er udelukket. Hvad kan jeg gøre?

–Allen B.

A: en af grundene jeg så kvalificeret til at dispensere sage business rådgivning hver uge, Allen, er, at jeg har gjort næsten hver virksomhed fadæse du kan forestille dig. Jeg er ligesom Evel Knievel af verdens små virksomheder, hvis Evel Knievel skrev en ugentlige kolonne på motorcykel sikkerhed.

En af de mere ubehagelige ting jeg har haft at gøre, er fyre en god ven, der ikke gjorde arbejde jeg hyrede ham til at gøre. Han havde brug for et job, jeg havde brug for en medarbejder, så jeg tænkte jeg ville give ham et skud. Det viste sig for at være en kamp i business helvede. Han benyttede sig af vores venskab af viser op sent til arbejde, tilbringe tid goofing off i stedet for arbejder, og gøre en joke ud af mine klager over sin opførsel. På grund af vores venskab jeg forsvarede sine handlinger til mine andre medarbejdere, men efter et par uger jeg vidste, jeg var nødt til at vise ham dør. Vi er stadig venner, men bestemt ikke som vi var før.

Den bommert, jeg lavede var leje en ven i første omgang. Jeg lade følelser, dvs et ønske om at hjælpe min ven få beskæftigelse, komme i vejen for min købmandsskab. Det er hvad du gør nu, Allen, og jeg hader at være bærer af dårlige nyheder, men du nødt til at håndtere denne situation snart eller din hele driften kan blive påvirket af denne ene person handlinger.

Den bommert, du har gjort er, at du har været venner med en medarbejder, der er noget du bør aldrig gøre. Jeg siger ikke du ikke være venlig med dine medarbejdere, men du har vedhæftet en betydelig mængde af følelsesmæssig bagage at arbejdsgiver/arbejdstagerforhold og resultatet er den situation du står med i dag.

Venner forventer særbehandling, blot fordi de er dine venner. Arbejdspladsen, men skal være lige vilkår for alle dine medarbejdere, venner eller ej. Mens medarbejdere fortjener jeres respekt (hvis det er tjent), giver en medarbejder præferentiel er behandling over en anden aldrig en god idé. Dette er et problem oplevet af mange virksomhedsejere og ledere, der tillader sig selv at blive for tæt på deres medarbejdere.

Jeg forstår, at han er blevet din ven gennem årene og du hellere vil spise sten end fyre ham, men du skal overveje, hvordan hans adfærd er påvirker din virksomhed over alt. Hvilken effekt har han på medarbejdermoral på arbejdsplaner på kunderelationer, på tidsforbrug fastsættelse af sine fejltagelser, og vigtigst af alt, den nederste linje?

Du har to muligheder: få ham tilbage på sporet eller få ham ud lønningslisten, periode. Det kan lyde kolde og politisk ukorrekt, men de er din eneste valg. Uanset hvad, skal du være hans arbejdsgiver første og ven andet. Han kan have personlige grunde for sin præstation, men som hans arbejdsgiver du er lovligt begrænset, hvor meget nysgerrige du kan gøre i sit hjem liv. Som hans ven, men forventer jeg, at du allerede har en god idé om hvad problemet er. Hvis du kan hjælpe ham med at vende tilbage til at være en produktiv medlem af teamet, så gøre det. Hvis ikke, ønsker ham godt, lad ham gå, og gå videre.

Her er et par forslag til at hjælpe dig oprette og håndhæve grænserne for arbejdsgiver/arbejdstagerforhold.

Definere forholdet. Holde din plads, Dr. Phil, det vil ikke tage lang tid. Arbejdsgiver/arbejdstagerforhold bør være veldefinerede fra starten og de parametre, der forstÃ¥s af alle parter. Nogle kalder det “definere hakkeorden” eller “etablering af fødekæden.” Hvad farverige ord du bruger det hele kan koges ned til dette: du kan være deres chef eller du kan være deres kammerat. Du kan ikke være begge dele.

Ikke leje venner eller slægtninge. Denne regel er helt sikkert bøjelig, hvis du er ejer af virksomheden og du leje dine børn til at arbejde for dig. Chancerne er dine afkom allerede acceptere dig som den endelige myndighed figur og administrere dem i et forretningsmiljø er anden natur. Men selv denne situation kunne have en negativ indvirkning pÃ¥ din virksomhed som ikke-relaterede medarbejdere ofte forvente boss’ søn, datter eller bedste kammerat til at arbejde mindre, tjene flere penge, og behandles bedre end alle andre. Uanset om det er sandt eller ej, kan nepotisme og kammerateri skabe en underliggende spænding blandt rækkerne.

Etablere og overholde virksomhedspolitikker. Det er en god idé at have offentliggjort politikker vedrørende alle aspekter af din virksomhed, herunder medarbejder adfærd og præstationer forventninger. Det er meget natur arbejdsgiver/arbejdstagerforhold er tilbøjelige til favorisering. Ledere kan ikke hjælpe men favor de ansatte, der arbejder hårdere, længere og hurtigere, men når det kommer til at overholde virksomhedspolitikker, der bør være nogen præferencebehandling af begunstiget medarbejdere. Hver medarbejder skal modtage en kopi af dine publicerede virksomhedspolitikker og underskrive en om, at de har læst, forstår og er enig med det samme.

Den nederste linje: behandle alle det samme. Det er ligegyldigt, hvis medarbejderen er en næstformand eller en pedel; alle i din virksomhed bør behandles det samme når det kommer til at tilslutte til offentliggjorte selskab politikker og ydeevne forventninger.

Selv om det er rigtigt, at en vicepræsident kan være af større værdi til virksomheden end en pedel, det er også rigtigt, at en vicedirektør, der kører amok kan gøre langt mere skade din virksomhed end en pedel, der lader et toilet tilbage op hver gang i et stykke tid (der er en analogi der er at jeg vil lade dig finde ud af din egen).

Det er ikke personligt, det er bare business. Dette er, hvad filmen bad guys sige til hinanden lige før de begynder at skyde. “Hey, Paulie, det er ikke personligt. Det er bare business.” BLAM! BLAM! Dette er dating svarer til at sige, “det er ikke dig, det er mig.” Disse former for udsagn ikke gonna gøre nogen føler sig bedre, nÃ¥r de bliver dumpet eller fyret. Bare spørg nogen tidligere ansat eller gamle kæreste du har brugt denne linje pÃ¥.

Hvis du nødt til at fyre en medarbejder – selv en ven – ved bogen pÃ¥ en professionel mÃ¥de.

Det bliver ikke let, men du er nødt til at fjerne følelser og gøre, hvad der er bedst for din virksomhed.

Her er til din succes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *